Kannanotto: Taiteen edistämiskeskuksen tulee toimia yhteistyöhakuisemmin

7.4.2020

Pohjanmaan taidetoimikunnan toimialueella tulee jatkossakin olla Taiteen edistämiskeskuksen toimipiste, todetaan kolmen pohjalaismaakunnan kannanotossa. Lisäksi taiteen edistämiskeskuksen tulee toimia alueella yhteistyöhakuisemmin ja osallistua näkyvämmin alueelliseen kehittämistyöhön.

− Katsomme, että Pohjanmaan taidetoimikunnan toimialueella sijaitsevaan toimipisteeseen tulee sijoittaa suunnittelija ja vähintään kaksi läänintaiteilijaa. Lisäksi Taiteen edistämiskeskuksen tulee keskustella aluettamme koskevista asioista alueemme toimijoiden kanssa jo asioiden valmisteluvaiheessa, toteaa Pohjanmaan liiton kulttuuripäällikkö Tarja Hautamäki.

Uudistettu laki Taiteen edistämiskeskuksesta astui voimaan 1.1.2013. Kuitenkin uuden sääntelyn mukainen toiminta näyttää edistäneen taiteen ja kulttuurin kehitystä Pohjanmaan, Etelä-Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan maakunnissa huomattavasti vähemmän kuin toiminta aiemman sääntelyn ollessa voimassa.

Tällä hetkellä Taiteen edistämiskeskuksella on toimipiste Vaasassa, ja siellä työskentelee vain yksi suunnittelija. Esimerkiksi yhtään läänintaiteilijaa tai muuta henkilökuntaa ei ole sijoitettuna Vaasan toimipisteeseen. Sen sijaan Pohjanmaan taidetoimikunnan esittelijänä toimiva erityisasiantuntija työskentelee Oulun toimipisteessä.

− Myös keskusteluyhteys Taiteen edistämiskeskuksen kanssa on alueellamme tällä hetkellä varsin ohut. Lisäksi Taiteen edistämiskeskuksen osallistuminen alueen kehittämiseen yhdessä alueen muiden toimijoiden kanssa on ollut vähäistä, Tarja Hautamäki huomauttaa.

Kannanotto on toimitettu Taiteen edistämiskeskuksen johtajalle, Pohjanmaan taidetoimikunnalle, Taiteen edistämiskeskuksen Vaasan toimipisteelle, opetus- ja kulttuuriministeriölle sekä Vaasan vaalipiirin kansanedustajille. Sen ovat allekirjoittaneet Pohjanmaan taidetoimikunnan toimialueella toimivat maakuntien liitot ja Svenska Österbottens förbund för utbildning och kultur.

Siirry "Ajankohtaista liitosta"-sivulle