trafik på riksåttan - liikennettä kasitiellä

Lausunto väyläverkosta: Valtatie 8:n ohituskaistat on palautettava

22.2.2023

Valtion väyläverkon investointiohjelman luonnoksessa Väylävirasto on maantieverkon osalta ottanut huomioon TEN-T-verkon investointitarpeet ja hinnan- sekä kustannuskorotuksia. Tämä on johtanut siihen, että hankkeita on priorisoitu uudelleen verrattuna aikaisempiin investointiohjelmiin. Muun muassa maantiehankkeiden kohdalla valtatie 3:n hankkeet jäävät taka-alalle valtatie 4:ään nähden viitaten TEN-T-verkkoon. Myös Valtatie 8:n Vaasa–Kokkola -hanke, eli Kovjoen, Kolpin ja Kruunupyyn keskikaiteelliset ohituskaistat -hanke jää tällä kertaa ohjelman ulkopuolelle, johtuen hinnan- ja kustannuskorotuksista.

Pohjanmaan liitto korostaa lausunnossaan että Valtatie 8:n ohituskaistat on palautettava investointiohjelmaan kokonaisuudessaan, tai ainakin toteutettava suunnitellusti, joskin vaiheittain. Lausunnossa korostetaan myös maakunnan merkitystä viennin ja huoltovarmuuden kannalta. Elinkeinoelämä suunnittelee alueelle 10 miljardin euron investointeja vuoteen 2030 mennessä. Saavutettavuus on turvattava. Valtatie 3 on myös tärkeä Merenkurkun yhteyksille. Maakuntahallitus hyväksyi maanantaina lausunnon suuntaviivat.

Siirry "Ajankohtaista liitosta"-sivulle