Det behövs fortfarande satsningar på riksväg 3

Det behövs fortfarande satsningar på riksväg 3

15.6.2023

Det gemensamma intressebevakningsnätverket för Riksväg 3 för landskapen Södra Österbotten, Österbotten, Satakunda och Birkaland samt kommunerna längs vägen och regionernas riksdagsledamöter organiserade sig i riksdagen den 14 juni. Till ordförande för nätverket valdes Jouni Ovaska (C) från Birkaland och till vice ordförande valdes Paula Risikko (Saml).

Riksväg 3 hör till det nationella stamnätet och förenar Finland från norr till söder. Riksväg 3 är en av Finlands viktigaste transportsträckor för näringslivet. Den är Finlands matväg och exportens stomled som förenar tillväxtcentra och den livskraftiga landsbygden. Sträckan uppfyller ändå fortsättningsvis inte de krav på servicenivå som ställs på en riksväg.

”Under förra valperioden fick vi förverkligat Tavastkyröleden, även om stället vid Rokkakoski fortfarande väntar på finansiering. Näst i tur inom intressebevakningen är bl.a. Alaskylä-Parkano, omkörningsfiler vid Koskue, Mansoniemi-Riitiala samt den planskilda anslutningen i Jalasjärvi. Sammanlagt har sex projekt lyfts in på Trafikledsverkets 1A-lista över viktiga projekt som ska förverkligas direkt. Kostnadsförslaget för projekten är sammanlagt cirka 100 miljoner euro. Det är fint att de politiska aktörerna samt näringslivets aktörer i våra landskap och regioner samarbetar kring viktiga projekt. Bara på detta sätt kan vi säkra att västra Finlands röst hörs bättre i det nationella beslutsfattandet”, säger nätverkets ordförande Jouni Ovaska.

Landsvägarna är den dominerande transportvägen i Finland. Mer än 85 % av godstransporterna sker längs vägen. Finländska företag har högre logistikkostnader än sina konkurrenter och för att inte fortsätta ligga efter i utvecklingen krävs nu inhemska beslut. Investeringar i riksväg 3 har en direkt inverkan på exportindustrins kostnadsmässiga konkurrenskraft.

"Ett brett samarbete är viktigt i fortsättningen för att nå resultat. Detta krävs också på grund av den svåra ekonomiska situationen i vårt land", säger nätverkets vice ordförande Paula Risikko.

"Riksväg 3 är exportens viktigaste trafikled. Särskilt i det nuvarande världsläget betonas riksväg 3:s betydelse som en nordisk och europeisk vägförbindelse, en del av Europaväg E12 mellan Moi i Rana i Norge och Helsingfors, och en del av EU:s TEN-T-nätverk. Vi strävar också efter att påverka att stomvägnätet för det 70 km långa avsnittet Jalasjärvi-Laihela som saknas på riksväg 3 ska kompletteras", tillägger stadsdirektören i Kurikka Anna-Kaisa Pusa, ordförande för den gemensamma styrgruppen för riksväg 3 för landskapen och kommunerna längs vägen samt näringslivet.

Gå till "Aktuellt från förbundet"