Tåg. Juna.

Fyra omfattande järnvägsprojekt utreds – målet att främja tillgänglighet och hållbar tillväxt i Österbotten

25.6.2025

I Österbotten pågår fyra betydande järnvägsutredningar som stöder hållbar utveckling, näringslivets konkurrenskraft och en smidigare vardag i landskapet. Projekten befinner sig i olika skeden, men har alla ett gemensamt mål: att förbättra transportförbindelserna, stödja regionens utveckling och möta framtida mobilitetsbehov.

1. Utredning om närtågstrafik Ylivieska–Karleby–Seinäjoki snart klar

Det första projektet fokuserar på utvecklingen av närtågstrafiken mellan Ylivieska, Karleby och Seinäjoki. I utredningen har två olika trafikmodeller granskats med målet att förbättra den regionala tillgängligheten och erbjuda ett hållbart alternativ till biltrafik. För Österbottens del har förutsättningarna och kraven för persontrafik från bland annat Alholmen, Jakobstad, Bennäs och Kronoby utretts. Persontrafiken skulle kräva omfattande satsningar på stationer och plattformsstrukturer samt på tillgänglighet och parkering. Enligt utredningen vore det mest praktiskt att staten, det vill säga Traficom, upphandlar persontrafiken. Utredningen har beställts av landskapsförbunden i Österbotten, Mellersta Österbotten och Södra Österbotten. Rapporten publiceras inom kort på förbundets webbplats.

2. Förbättringar av Kasköbanan framskrider – planeringen pågår

Trafikledsverket arbetar för närvarande med planering av förbättringsåtgärder för Kasköbanan. Fyra av de mest kritiska broavsnitten planeras just nu, samtidigt som ett behovsutredningsarbete för bansträckan Seinäjoki–Koskenkorva pågår. Tågtrafiken har av säkerhetsskäl varit avbruten sedan september 2024. Den av staten beviljade finansieringen på 15 miljoner euro möjliggör viktiga utvecklingsåtgärder för regionens järnvägsinfrastruktur. En mer omfattande utredning av Kasköbanan pågår med målet att trygga trafik och säkerhet på lång sikt. Förbättringarna föreslås genomföras etappvis, och målet är att genomföra planering och förbättringar successivt längs hela sträckan från Seinäjoki till Kaskös TEN-T-hamn (Trafikledsverkets projektsida).

3. Ny järnvägsförbindelse längs kusten skulle binda ihop städer och hamnar

Det tredje projektet, på finska Aaltorata, är en behovsutredning som undersöker möjligheterna till en ny järnvägsförbindelse längs kusten. Järnvägen skulle binda ihop städerna och hamnarna längs kusten i Västra Finland, bland annat Åbo, Björneborg och Vasa. Från Vasa kan banan fortsätta norrut, antingen som anslutning till stambanan eller som en separat järnvägslinje. Målet är att stärka kustens logistiska konkurrenskraft och stödja industrins och exportens behov samt arbetskraftens rörlighet. Samtidigt skulle den nya banan förbättra försörjningsberedskapen och möjliggöra uppbyggnaden av ett nätverksbaserat järnvägssystem i Finland. Utredningen granskar även effekterna av olika spårvidder (europeisk spårvidd kontra Finlands nuvarande). Beställare av utredningen är landskapsförbunden i Österbotten, Satakunta och Egentliga Finland.

4. Strategiska järnvägslinjer i Vasaregionen – som stöd för planläggningen

Det fjärde projektet är en utredning av strategiska järnvägslinjer i Vasaregionen. Utredningen genomförs med AKKE-finansiering och sker i samarbete mellan Österbottens förbund, Vasa stad och Korsholms kommun. Dessutom är regionens övriga kommuner centrala intressenter i projektet. Utredningen granskar möjliga alternativ i anslutning till järnvägen Vasa–Seinäjoki ur ett planläggningsperspektiv. Dessutom undersöks möjliga dragningar för en förlängning av kustbanan, särskilt i närheten av industriområdet GigaVaasa, samt anslutningar till bland annat Vasas hamn, flygplatsen och en fast förbindelse över Kvarken (Trafikledsverkets projektsida). Syftet med utredningen är också att belysa möjligheterna till närtågstrafik och behovet av markreserveringar i Vasaregionen.

Anbudsförfrågan för de två sistnämnda projekten går ut före sommarledigheterna, och arbetet inleds direkt på hösten. Målet är att utredningen ska ge information till stöd för landskaps-, general- och detaljplanläggningen samt för trafiksystemplaneringen. Arbetet kommer att utföras i bred samverkan med landskapets och regionens kommuner, företag och markägare.

Mer information:

Tero Voldi, trafikexpert, Österbottens förbund
Tel. 044 320 6568, tero.voldi(at)obotnia.fi

 

Gå till "Aktuellt från förbundet"