Kaskö hamn kvar i EU:s transportnätverk – viktigt att staten bättre beaktar Jakobstad och Vasa
Kaskö hamn får fortsätta i det transeuropeiska transportnätverket (TEN-T). Österbottens förbund och Österbottens handelskammare kräver ändå fortsatta ansträngningar av regeringen. Jakobstads hamn borde fortsätta i det övergripande nätverket och Vasaregionen borde beaktas som knutpunkt.
Lägesbilden klarnade efter att trepartsförhandlingarna mellan EU:s institutioner avslutades den 18 december.
- Vi vill särskilt tacka alla EU-parlamentariker som gett sitt stöd för de österbottniska frågorna. Även de europeiska intresseorganisationerna som kustregionernas CPMR och hamnarnas ESPO har stött oss. Nu vädjar vi till Finlands regering att göra ännu mera för att beakta Jakobstad och Vasa, säger landskapsdirektör Mats Brandt.
- Energiomställningen och det geopolitiska läget förutsätter att Österbotten beaktas bättre. Staten borde ta krafttag för att få den historiska investeringsvågen och tillväxtpotentialen framåt, säger vd:n för Österbottens handelskammare Paula Erkkilä.
Österbottens hamnar investerar tiotals miljoner i den gröna omställningen, digitaliseringen och i förnybar energi. Om inte hamnarnas roll beaktas blir energiomställningen i Europa en tom vision. Hamnarna har en central roll i den gröna omställningen, för regionutvecklingen och för att locka investeringar.
Det transeuropeiska transportnätverket (TEN-T) sammanlänkar EU:s medlemsländer, och i det ingår de viktigaste förbindelserna och knutpunkterna. Finska staten förbinder sig att utveckla hamnarna som är med i nätverket, vilket det gör det möjligt att söka finansiering från EU för både planering och investeringar. I EU-kommissionens förslag från 2021 skulle Österbotten ha blivit helt utan hamnar i TEN-T.
Av värdet på Finlands export transporteras 40 procent via hamnarna i västra Finland.
Bild: Kaskö hamn / Joonatan Knuuttila